Palvelumuotoilu, Suomessa käytetään paljon myös englanninkielistä käsitettä service design, on tieteiden välinen lähestymistapa, joka yhdistää eri menetelmiä ja työkaluja. Palvelumuotoilu on uusi tapa ajatella ja se on edelleen kehittyvä lähestymistapa. Palvelumuotoilulle löytyy useita määritelmiä, jopa enemmän kuin alan ihmisiä.
Määritelmistä löytyy kuitenkin keskeisiä asioita. Palvelumuotoilun selvästi yleisin määritelmä on asiakaslähtöisyys niin, että asiakkaalle toimitetaan tarpeeseen sopivaa, käytettävää ja tehokasta palvelua. Muita keskeisiä asioita ovat kokonaisvaltainen palvelukehitys, yrityksen tehokas tuottaminen ja kustannustehokkuus sekä tieteiden ja osastojen (markkinointi, operatiivinen toiminta, teknologia) välinen yhteistyö.
Design Thinking on muodollinen menetelmä ongelmien luovaan ratkaisemiseen ja näiden ratkaisujen luomiseksi. Se on ihmiskeskeinen lähestymistapa, jota ajaa luova ja analyyttinen ajattelu, asiakasempatia ja iteratiivinen oppiminen. Kuten palvelumuotoilussa niin Design Thinking:ssa käytetään menetelmiä ja työkaluja eri tieteiden välillä. Design Thinking on palvelumuotoilua uudempi ajattelutapa, mutta hyvin samankaltainen.
Kaupallistaminen – Lopputuloksena menestyksekäs tuote tai palvelu!
Tuotteen kaupallistaminen
Palvelun kaupallistaminen
Innovaation kaupallistaminen
Keksinnön kaupallistaminen