KaupallistajatKaupallistajatKaupallistajatKaupallistajat
  • Etusivu
  • Prosessi
  • Palvelut
  • Rahoitukset
    • Maaseudun yritystuet
    • Ely:n Yritysten kehittämisavustus
    • BF – Tempo-rahoitus
    • Ely:n Yritysten kehittämispalvelut
  • Referenssejä
  • Ota yhteyttä

Kaupallistaminen ja sen määritelmä

Kaupallistaminen on sarja useita toimintoja, jotka muuttavat innovaation lopputuotteeksi tai -palveluksi, josta voidaan johtaa taloudellista hyötyä. Kaupallistamisen tarkoitus on kehittää asiakastarpeista lähteviä tuotteita ja palveluita, tuoda ne markkinoille ja myydä niitä mahdollisimman paljon mahdollisimman korkealla hinnalla.

Kaupallistamisen tarkoituksena on tuotteen tai palvelun markkinoille vienti. Alkuvaiheessa täytyy miettiä erilaisia kaupallistamisstrategioiden lähtötasoja, joita tunnetaan kolme eli kaupallisen konseptin myyminen, lisensointi tai konseptin tuottaminen itse. Tämä sivu pohjautuu siihen, että tuottaminen tehdään itse.

Kehittämisen lähtökohtana on liiketoimintastrategia, eli näkemys miten resurssit saadaan parhaiten liitettyä toimialan mahdollisuuksiin ja tätä kautta kasvuun ja kannattavuuteen. Keskeisiä asioita ovat asiakkaiden ja asiakassuhteiden määrittäminen, mitä palveluja ja tuotteita tuotetaan ja miten, sekä erikoistumisen ja tuotekehityksen aste. Näitä valintoja tehdessä tulisi hankkia tietoa ainakin asiakkaiden tarpeista, toimialana olosuhteista ja trendeistä sekä kilpailijoista.

 

Palvelun kaupallistaminen

Palvelun kaupallistamisen kohteena voi olla joko olemassa oleva tai täysin uusi palvelu. Kaupallistamisessa uusi palvelu tuodaan markkinoilla ensimmäistä kertaa, kun taas olemassa oleva palvelu uudistetaan vastaamaan paremmin asiakastarpeita ennen markkinoille päivittämistä. Kaupallistamisprosessi on muuten sama, mutta usein olemassa olevassa palvelussa mukaan osallistutetaan nykyisiä asiakkaita, kun taas uudessa palvelussa osallistutetaan potentiaalisia asiakkaita.

Tuotteen kaupallistaminen

Tuotteen kaupallistamisen kohteena voi olla joko olemassa oleva tai täysin uusi tuote. Kaupallistamisessa uusi tuote tuodaan markkinoilla ensimmäistä kertaa, kun taas olemassa oleva tuote uudistetaan vastaamaan paremmin asiakastarpeita ennen markkinoille päivittämistä. Kaupallistamisprosessi on muuten sama, mutta usein olemassa olevassa tuotteessa mukaan osallistutetaan nykyisiä asiakkaita, kun taas uudessa tuotteessa osallistutetaan potentiaalisia asiakkaita.

Innovaation kaupallistaminen

Innovaatio tarkoittaa uuden luomista tavalla, joka olennaisesti parantaa jotakin asiaa, tuottaa liiketoimintaa sekä mahdollistaa yritysten uudistumista tai etenemistä kansainvälisille markkinoille. Innovaatio voi olla esimerkiksi teknologinen uutuus, kuten uusi sovellus, toimintatavan tai prosessin luominen uudella tavalla tai ratkaisu ongelmaan. Innovaatiossa on jotain uutta, jota ei ole ennen tehty.

Innovaation kaupallistamisessa innovaatio muutetaan menestyväksi liiketoiminnaksi. Innovaation kohderyhmä määritellään, se muotoillaan ja tuotteistetaan markkinoiden asiakastarpeita vastaavaksi ja suojataan tarpeen mukaan.

Keksinnön kaupallistaminen

Keksintö tarkoittaa ongelman tai tarpeen uutta ratkaisua, joka on sovellettavissa käytäntöön. Se on innovatiivinen esine, prosessi tai tekniikka. Keksinnölle voidaan myöntää patentti, joka takaa keksijälle laillisen oikeuden keksintöönsä.

Keksinnön kaupallistamisessa keksinnöstä kehitetään markkinoilla toimiva kaupallinen konsepti, joka usein suojataan muilta valmistajilta. Prosessissa osallistutetaan potentiaalista kohderyhmää, kehitetään keksintö vastaamaan kohderyhmän tarpeita, suojataan keksintö, tuotteistetaan se markkinoille sopivaksi ja lanseerataan markkinoille.

Kaupallistaminen

Kaupallistaminen – Lopputuloksena menestyksekäs tuote tai palvelu!

Tuotteen kaupallistaminen
Palvelun kaupallistaminen
Innovaation kaupallistaminen
Keksinnön kaupallistaminen

ASIAKASPALVELU

Kaupallistajat Suomi Oy
Voimakatu 14 halli 7, 20520 Turku
info@kaupallistajat.fi

PALVELUT

Mikko Rantanen
toimitusjohtaja
mikko.rantanen@kaupallistajat.fi
045 113 0319

Copyright 2023 | Kaikki oikeudet pidätetään | Rekisteriselosteet | Sopimusehdot | Tietosuojaseloste | Palvelun, tuotteen tai innovaation kaupallistaminen
  • Etusivu
  • Prosessi
  • Palvelut
  • Rahoitukset
    • Maaseudun yritystuet
    • Ely:n Yritysten kehittämisavustus
    • BF – Tempo-rahoitus
    • Ely:n Yritysten kehittämispalvelut
  • Referenssejä
  • Ota yhteyttä
Kaupallistajat